Η ιστορία της Formula 1


Οι αγώνες ράλι, που είχαν αρχίσει να αναπτύσσονται με γοργούς τη δεκαετία του '30, σαρώθηκαν από τη λαίλαπα του Β' Παγκοσμίου Πόλεμου, όπως και κάθε αθλητική δραστηριότητα στη γηραιά ήπειρο. Η Ευρώπη ήταν τότε η κυρίαρχη δύναμη στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως συμβαίνει εν πολλοίς και σήμερα.
Με γοργούς ρυθμούς μετά το τέλος του πολέμου άρχισε να συζητείται στους κόλπους της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) η διοργάνωση ενός ενιαίου πρωταθλήματος με κάποια κοινά χαρακτηριστικά. Το νέο σχέδιο ονομάστηκε «Φόρμουλα Α», όπου Φόρμουλα αναφέρεται σ' ένα σύνολο κανόνων, που πρέπει να τηρούνται από τις ομάδες, ενώ το Α (1 αργότερα) αναφέρεται στις προδιαγραφές των αυτοκινήτων που παίρνουν μέρος στο πρωτάθλημα.
Την 1η Σεπτεμβρίου 1946 έγινε ο πρώτος δοκιμαστικός αγώνας Φόρμουλα 1 στο Τορίνο, υπό την επωνυμία Βαλεντίνο Γκραν Πρι, με νικητή τον ιταλό Ακίλε Βάρτσι, που οδηγούσε μια Αλφα-Ρομέο 158 Αλφέτα. Τα αυτοκίνητα που πήραν μέρος στον αγώνα δεν διέφεραν και πολύ από τα αντίστοιχα της προπολεμικής εποχής. Το αυτοκίνητο του Βάρτσι στην πραγματικότητα είχε κατασκευαστεί τη δεκαετία του '30.

Στις 2 Οκτωβρίου 1947 η FIA παίρνει την οριστική απόφαση να διοργανώσει ένα αγώνα Φόρμουλα 1, αρχής γενομένης από το 1950. Ο πρώτος αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος διεξάγεται στις 13 Μαΐου 1950 στο Σίλβερστοουν, ένα εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο της RAF. Νικητής είναι ο Τζιουζέπε Φαρίνα με Αλφα Ρομέο. Τα αυτοκίνητα είναι μεταλλικά, με τον κινητήρα εμπρός και τους τροχούς ακάλυπτους και έχουν μέγιστο κυβισμό τα 4500 κ.ε. για ατμοσφαιρικούς κινητήρες και 1500 κ.ε. για τους υπερτροφοδοτούμενους. Οι περισσότεροι αγώνες διαρκούν 500 χιλιόμετρα ή 5 ώρες και επιτρέπεται η αλλαγή οδηγών.

Το 1954 θεσπίζονται νέοι κανονισμοί, οι οποίοι θα ισχύσουν μέχρι το 1960. Ο μέγιστος κυβισμός καθορίζεται στα 2500 κ.ε. για τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες και τα 750 κ.ε. για του υπερσυμπιεζόμενους. Το 1958 καθιερώνεται η χρήση βενζίνης αντί των καυσίμων αλκοόλης και μειώνεται το μήκος των αγώνων από τα 500 χλμ. ή τρείς ώρες σε 300 χλμ. ή δύο ώρες. Τη δεκαετία του '50 κυριάρχησε ο αργεντίνος Χουάν Μανουέλ Φάνχιο, που κατέκτησε 5 πρωταθλήματα. Το 1958 καθιερώθηκε το πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Η δεκαετία του '60 ανήκει στους αγγλοσάξονες οδηγούς και στις εταιρείες «Μπράμπαμ», «Λότους» και «Φεράρι». Αναμφισβήτητα, όμως, αυτοί που άλλαξαν την πορεία της Φόρμουλα 1 στη συγκεκριμένη δεκαετία ήταν η «Λότους» του Κόλιν Τσάπμαν και οι οδηγικές ικανότητες του Τζιμ Κλαρκ. Ο πρώτος παρουσιάζει το αυτοφερόμενο πλαίσιο, χαρίζοντας στον οδηγό του δύο παγκόσμια πρωταθλήματα. Τα αεροδυναμικά βοηθήματα και οι σπόνσορες συμπληρώνουν την προσφορά της «Λότους» στο άθλημα.


Στις 4 Ιουνίου 1967 παρουσιάζεται στο ολλανδικό Γκραν Πρι ο κινητήρας V8 Cosworth, ο οποίος για τα επόμενα 16 χρόνια θα είναι ο κυρίαρχος. Ο μέγιστος κυβισμός καθορίζεται στο 1,5 λίτρο, που θα ισχύσει ως το 1965. Ένα χρόνο αργότερα ανεβαίνει στα 3,5 λίτρα και με μικρές εναλλαγές διαρκεί μέχρι και σήμερα.

Τη δεκαετία του '70, «Λότους» και «Φεράρι» μοιράζονται τα πρωταθλήματα κατασκευαστών, ενώ οι αγγλοσάξονες εξακολουθούν να κυριαρχούν στο πρωτάθλημα οδηγών. Ο αυστριακός Νίκι Λάουντα και ο βραζιλιάνος Φιτιπάλντι σπάνε τη μονοτονία με δύο και ένα τίτλο αντίστοιχα. Η Ρενό εισάγει το 1977 τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα και δύο χρόνια αργότερα θα κερδίσει τον πρώτο της αγώνα στη Γαλλία. Ferrari και BMW την αντιγράφουν και οι ημέρες του ατμοσφαιρικού κινητήρα είναι μετρημένες. Η σφηνοειδής Lotus 72, με τα ψυγεία στο πλάι, κάνει την πρώτη της εμφάνιση.
Τη δεκαετία του '80 κυριαρχούν οι «ΜακΛάρεν» και «Γουίλιαμς», ενώ στους οδηγούς γάλλοι και βραζιλιάνοι κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Η «Μπράμπαμ-BMW» είναι το πρώτο τούρμπο αυτοκίνητο που κερδίζει το παγκόσμιο πρωτάθλημα (1983).

Το 1980 ξεσπά διαμάχη για τον έλεγχο των αγώνων Φόρμουλα 1, μεταξύ της FOCA (Ένωση των Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Φόρμουλα 1) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας. Οι κατασκευαστές με επικεφαλής τον πανούργο Μπέρνι Έκλεστον θα κερδίσουν τη μάχη και την εμπορική εκμετάλλευση της Φόρμουλα 1. Τo 1981 o Ρον Ντένις αναλαμβάνει τη ΜακΛάρεν και η ομάδα παρουσιάζει το πρώτο μονοθέσιο από ανθρακονήματα, σχεδιασμένο από τον Τζον Μπάρναρντ.

Τη δεκαετία του '90 ο θάνατος του Άιρτον Σένα στην Ίμολα (1994) σημάδεψε για πάντα τον κόσμο της Φόρμουλα 1. Είχε προλάβει να κατακτήσει τρία παγκόσμια πρωταθλήματα και δυστυχώς κανένας δεν θα μάθει ποτέ πού μπορούσε να φτάσει. Τόσο ο θάνατος του βραζιλιάνου, άσου όσο και μια σειρά από μοιραία δυστυχήματα, ανάγκασαν τη FIA να πάρει αυστηρά μέτρα για την ασφάλεια των αγώνων.

Η «Γουίλιαμς» κυριάρχησε στο πρωτάθλημα κατασκευαστών, ενώ από την «Μπενετόν» ανέτειλε το άστρο του γερμανού Μίκαελ Σουμάχερ, που κέρδισε το πρώτο του πρωτάθλημα το 1994 και το 2000 έδωσε στη Φεράρι τον πρώτο της τίτλο στο πρωτάθλημα οδηγών, έπειτα από 21 χρόνια.

Η πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα ανήκει στον Μίκαελ Σουμάχερ και τη Φεράρι. Ο γερμανός έσπασε το ρεκόρ του Χουάν Μανουέλ Φάνχιο (5 πρωταθλήματα), κατακτώντας 7 και βαδίζει φέτος για το 8ο. Ακόμη, κατέρριψε το ρεκόρ νικών που είχε ο Αλέν Προστ (51), έχοντας ξεπεράσει τις 90.

Η Φόρμουλα 1 είναι σήμερα μια ιδιαίτερα επικερδής επιχείρηση θεάματος, η οποία προσελκύει χιλιάδες θεατές στις πίστες και δισεκατομμύρια τηλεθεατές. Μα πάνω απ' όλα, παραμένει ένα πεδίο δοκιμών για την εξέλιξη και την ασφάλεια της αυτοκίνησης.

Οι πρωταθλητές της Formula 1




Πρωτάθλημα οδηγών
Πρωτάθλημα κατασκευαστών
Πρωτάθλημα
Πιλότος
Μονοθέσιο
Κατασκευαστής
Χώρα
1950
Τζουζέπε Φαρίνα
Alfa Romeo 158


1951
Χουάν Μανουέλ Φάντζιο
Alfa Romeo 159


1952
Αλμπέρτο Ασκάρι
Ferrari 500


1953
Αλμπέρτο Ασκάρι
Ferrari 500


1954
Χουάν Μανουέλ Φάντζιο
Mercedes W196


1955
Χουάν Μανουέλ Φάντζιο
Mercedes W196


1956
Χουάν Μανουέλ Φάντζιο
Lancia Ferrari D50


1957
Χουάν Μανουέλ Φάντζιο
Maserati 250F


1958
Μάικ Χόθορν
Ferrari Dino 246
Βάνγουολ
Μεγάλη Βρετανία
1959
Τζακ Μπράμπαμ
Cooper T51 Climax
Κούπερ
Μεγάλη Βρετανία
1960
Τζακ Μπράμπαμ
Cooper T53 Climax
Κούπερ
Μεγάλη Βρετανία
1961
Φιλ Χιλ
Ferrari Dino 156
Φεράρι
Ιταλία
1962
Γκράχαμ Χιλ
BRM P57
BRM
Μεγάλη Βρετανία
1963
Τζιμ Κλαρκ
Lotus 25 Climax
Λότους
Μεγάλη Βρετανία
1964
Τζον Σέρτις
Ferrari 158
Φεράρι
Ιταλία
1965
Τζιμ Κλαρκ
Lotus 25 Climax
Λότους
Μεγάλη Βρετανία
1966
Τζακ Μπράμπαμ
Brabham BT19 Repco
Μπράμπαμ
Μεγάλη Βρετανία
1967
Ντένις Χιουλμ
Brabham BT24 Repco
Μπράμπαμ
Μεγάλη Βρετανία
1968
Γκράχαμ Χιλ
Lotus 49B Ford Cosworth
Λότους
Μεγάλη Βρετανία
1969
Τζάκι Στιούαρτ
Matra MS10 Ford Cosworth
Ματρά
Γαλλία
1970
Γιόχεν Ριντ
Lotus 72 Ford
Λότους
Μεγάλη Βρετανία
1971
Τζάκι Στιούαρτ
Tyrrell 003 Ford
Τίρελ
Μεγάλη Βρετανία
1972
Έμερσον Φιτιπάλντι
Lotus 72D Ford
Λότους
Μεγάλη Βρετανία
1973
Τζάκι Στιούαρτ
Tyrrell 006 Ford
Λότους
Μεγάλη Βρετανία
1974
Έμερσον Φιτιπάλντι
McLaren M23 Ford
Μακ Λάρεν
Μεγάλη Βρετανία
1975
Νίκι Λάουντα
Ferrari 312T
Φεράρι
Ιταλία
1976
Τζέιμς Χαντ
McLaren M23 Ford
Φεράρι
Ιταλία
1977
Νίκι Λάουντα
Ferrari 312T2
Φεράρι
Ιταλία
1978
Μάριο Αντρέτι
Lotus 79 Ford Cosworth
Λότους
Μεγάλη Βρετανία
1979
Τζόντι Σέκτερ
Ferrari 312T4
Φεράρι
Ιταλία
1980
Άλαν Τζόουνς
Williams FW07B Ford
Γουίλιαμς
Μεγάλη Βρετανία
1981
Νέλσον Πικέ
Brabham BT49C Ford
Ουΐλιαμς]]
Μεγάλη Βρετανία
1982
Κέκε Ρόζμπεργκ
Williams FW08 Ford
Φεράρι
Ιταλία
1983
Νέλσον Πικέ
Brabham BT52B BMW
Φερράρι
Ιταλία
1984
Νίκι Λάουντα
McLaren MP4/2 TAG Porsche
Μακ Λάρεν
Μεγάλη Βρετανία.
1985
Αλέν Προστ
McLaren MP4/2B TAG Turbo
Μακ Λάρεν
Μεγάλη Βρετανία
1986
Αλέν Προστ
McLaren MP4/2B TAG Turbo
Γουίλιαμς
Μεγάλη Βρετανία
1987
Νέλσον Πικέ
Williams FW11B Honda
Γουίλιαμς
Μεγάλη Βρετανία
1988
Άιρτον Σένα
McLaren MP4/4 Honda
Μακ Λάρεν
Μεγάλη Βρετανία
1989
Αλέν Προστ
McLaren MP4/5 Honda
Μακ Λάρεν
Μεγάλη Βρετανία
1990
Άιρτον Σένα
McLaren MP4/5B Honda
Μακ Λάρεν
Μεγάλη Βρετανία
1991
Άιρτον Σένα
McLaren MP4/6 Honda
Μακ Λάρεν
Μεγάλη Βρετανία
1992
Νάιτζελ Μάνσελ
Williams FW14B Renault
Γουίλιαμς
Μεγάλη Βρετανία
1993
Αλέν Προστ
Williams FW15C Renault
Γουίλιαμς
Μεγάλη Βρετανία.
1994
Μίκαελ Σουμάχερ
Benetton B194 Ford
Γουίλιαμς
Μεγάλη Βρετανία
1995
Μίκαελ Σουμάχερ
Benetton B195 Renault
Μπένετον
Μεγάλη Βρετανία
1996
Ντέιμον Χιλ
Williams FW18 Renault
Γουίλιαμς
Μεγάλη Βρετανία
1997
Ζακ Βιλνέβ
Williams FW19 Renault
Γουίλιαμς
Μεγάλη Βρετανία
1998
Μίκα Χάκινεν
McLaren MP4/13 Mercedes
Μακ Λάρεν
Μεγάλη Βρετανία
1999
Μίκα Χάκινεν
McLaren MP4/14 Mercedes
Φεράρι
Ιταλία
2000
Μίκαελ Σουμάχερ
Ferrari F1-2000
Φεράρι
Ιταλία
2001
Μίκαελ Σουμάχερ
Ferrari F2001
Φεράρι
Ιταλία
2002
Μίκαελ Σουμάχερ
Ferrari F2002
Φεράρι
Ιταλία
2003
Μίκαελ Σουμάχερ
Ferrari F2003-GA
Φεράρι
Ιταλία
2004
Μίκαελ Σουμάχερ
Ferrari F2004
Φεράρι
Ιταλία
2005
Φερνάντο Αλόνσο
Renault R25
Ρενό
Γαλλία
2006
Φερνάντο Αλόνσο
Renault R26
Ρενό
Γαλλία
2007
Κίμι Ραϊκόνεν
Ferrari F2007
Φεράρι
Ιταλία
2008
Λιούις Χάμιλτον
McLaren MP4-23 Mercedes
Φεράρι
Ιταλία
2009
Τζένσον Μπάτον
Brawn GP-Mercedes BGP001
Brawn GP
Μεγάλη Βρετανία
2010
Σεμπάστιαν Φέτελ
Red Bull RB6
Red Bull Racing
Αυστρία
2011
Σεμπάστιαν Φέτελ
Red Bull RB7
Red Bull Racing
Αυστρία
2012               
 Σεμπάστιαν Φέτελ           
Red Bull RB8                            
Red Bull Racing   
Αυστρία